Ігрова технологія «хрестики-нулики»
Для того, щоб
урізноманітнити уроки, зробити їх цікавими
і необтяжливими, варто врахувати психологічну потребу дитини (і не лише
малої) в грі та включати цей метод до організації навчальної діяльності учнів.
Під час навчальних ігор відбувається багаторазове повторення навчального
матеріалу в різноманітних поєднаннях та формах. А найважливіше – не під тиском,
а за бажанням самих учнів. Гра створює атмосферу змагання, що змушує школяра
мобілізувати всі свої знання, міркувати, зіставляти, оцінювати. У ході гри,
навіть учні,що відрізняються «лінощами розуму», мимоволі активізуються,
захоплюються пошуком відповіді, починають розмірковувати.
Ігри
допомагають, за висловом К.Д.Ушинського, не тільки проявляти здібності та нахили,
а й удосконалювати їх.
Український
вчитель-новатор Віктор Федорович Шаталов писав:
«Чи не дуже рано згасає наш педагогічний
інтерес до ігор, які покликані служити ровитку кмітливості та нестандартної
діяльності на всіх, без винятку рівнях ... »
В
своїй педагогічній роботі я використовую ігрову технологію «хрестики-нулики» , про яку дізналася із
МЕТОДИЧНОГО ПОСІБНИКА ДЛЯ ПЕДАГОГІВ складеного Авторською Творчою Майстернею
нашого обласного інституту післядипломної освіти. Відповідальний за випуск Зуб’як Роман Миколайович.
Технологія «хрестики-нулики» побудована на основі дитячої настільної гри
і є універсальною для активізації навчально-пізнавальної діяльності всіх
суб’єктів освітнього процесу:
учнів, педагогів, батьків, методистів. Її можна використовувати на уроках, позакласних
і виховних заходах, семінарах, батьківських зборах, на перервах і екскурсіях
тощо.
Технологія складається з наступних етапів:
Етап
підготовки
|
Розробка
гри
|
- розробка сценарію
- план ділової гри
- загальний опис гри
- зміст інструктажу
- підготовка матеріального забезпечення
|
Уведення
в гру
|
- постановка проблеми, мети
- умови, інструктаж
- регламент, правила
- розподіл ролей
- формування груп
- консультації
|
|
Етап
проведення
|
Групова
робота над завданням
|
- робота із джерелами
- тренінг
- мозковий штурм
- виступи груп
- захист результатів
|
Міжгрупова
дискусія
|
- правила дискусії
- робота експертів
|
|
Етап
аналізу та узагальнення
|
- виведення з гри
- аналіз, рефлексія
- оцінка і самооцінка роботи
- висновки та узагальнення
- рекомендації
|
Зміст ігрової тенології полягає в наступному:
1) обов’язкова
наявність ігрового поля, 2 команди (чи
групи) учнів та журі. В
якості ігрового поля я використовую таку розкладну дошку.
Можна на магнітній дошці прикріплювати назви кишеньок магнітами.
2) ігрове поле
містить 9 кишеньок із завданнями. Назви
кишеньок можна вибирати різні, наприклад:
такі які прямо вказують на зміст
завдань. Я в
інтелектуальній грі використовувала назви: Розминка,
Фізичні
гонки, Тестові завдання, Експериментатори та ерудити, ...
Під час вивчення розділу «Світлові явища»:
Чорна скринька, Кмітливість, Кросворд, Експерименти та інші.
А також для назв кишеньок можна
використовувати різні вислови щоб учні не здогадувались про зміст завдань «Два
чоботи – пара», «Сам собі режисер», «Фокус», «Кіт у мішку», «Чарівні торбинки»
та інші.
Кишеньки можуть приховувати мультимедійні презентації, містити захист
виконаних домашніх завдань, компетентнісні чи традиційні задачі, проведення
досліду – усе що є в задумі педагога.
3) кожна
команда (група) виокремлюється певними символами що відображають назву. Можна
використати назви “хрестики” і “нулики” чи
наприклад “ерудити” і “книголюби” та
інші.
Вчитель в такій грі стає ведучим, що полегшує спілкування на уроці.
Для початку гри потрібно
підготувати запитання на
швидкість. А далі хід переходить від команди до команди.
Капітан
однієї з команд вибирає клітинку на полі гри. Потім обидві команди виконують
завдання цієї клітинки. Якщо команда першого капітана правильно виконала
завдання, ставить у клітинці свій знак-символ.
Але якщо завдання виконано неправильно, то друга команда дає свою
відповідь і може поставити свій знак-символ. Гра триває, доки одна із команд
закриє своїми символами вертикаль, горизонталь чи діагональ.
4) Переможцем вважається та команда, яка першою закрила
вертикаль, горизонталь чи діагональ на ігровому полі. А можна розігрувати всі
кишеньки. Тоді переможцем буде команда, символами якої закрито більшість
кишеньок.
Упродовж вивчення окремої теми можна на кожному уроці розігрувати
одну чи дві кишеньки.
І дійсно, як
пропонують автори, дуже доцільним є використання цієї технології на уроках
узагальнення та систематизації знань. Ідеально підходить для виховних заходів.
А також у форматі «хрестики-нулики» учні гарно сприймають останні уроки коли вже виставлені семестрові оцінки. І навіть перший урок цього навчального року
на тему «Нам
Україна вище понад все!» я провела за
допомогою даної ігрової технології.
Правила гри на
різних заняттях можуть бути дещо змінені в залежності від задуму вчителя що
зумовлено типом уроку, темою, категорію учасників тощо.
Урок, що передбачає поділ
учнів на групи чи команди (урок-гра, урок-вікторина, урок-подорож) можна провести у форматі «хрестики-нулики». Таким чином надати “старому”
уроку нового дихання.
Отже, ігрова технологія «хрестики-нулики» дійсно розвиває кмітливість та
нестандартну діяльність.
Вона цікава, практична, універсальна і найголовніше - дуже подобається учасникам навчально-виховного процесу.
І на сам кінець хочу відзначити: «У грі важливо грати, проте не заграватись. Бо
не навчання для гри, а гра для
навчання».
Немає коментарів:
Дописати коментар